جبهه کتاب

یادداشتی بر کتاب «فرشته ها هم عاشق می شوند»

سه شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۴۱ ب.ظ

http://reihane.ir/my_doc/reihane/akhbare%20moasese/JLD_fereshte-4.jpg

این کتاب را نعیمه اسلاملو نوشته است؛ کسی که اگرچه تالیفات و فعالیت های گوناگونی در زمینه حجاب و عفاف دارد اما تا به حال در حوزه ادبیات و رمان دست به قلم نبرده بود. این هم دلیل دیگری بود که انتظار رمان خوبی از اولین کتاب ادبی او نداشته باشیم.


راستش وقتی پای رمانی با موضوع حجاب، عفاف، تفاوت نسلها، عشق پاک، دغدغه های دختران امروز و... به میان می آید دست و دل آدم می لرزد که آیا برای معرفی سراغ این کتاب برود یا نه. در این سالها اکثر کتابهای ادبی که با این موضوعات منتشر شده اند چنگی به دل نزده و از نظر داستانی ضعیف بوده اند. همین هم باعث شده تا تصور عمومی کتابخوان ها از این نوع رمان ها یا داستان ها، کتابهایی باشد که از نظر عناصر داستانی در فقر شدید به سر می برند و حتی اگر محتوای خوبی هم داشته باشند، از ریختن آن در قالب داستان عاجز بوده اند.

از شما چه پنهان کتاب «فرشته ها هم عاشق می شوند» را با همین پیش فرض دست گرفتیم و ورق زدیم. انتظار داشتیم که با رمانی بی کشش و بدون جذابیت که پر است از شعارهای تکراری روبرو شویم، اما انصافاً اینطور نبود.

این کتاب را نعیمه اسلاملو نوشته است؛ کسی که اگرچه تالیفات و فعالیت های گوناگونی در زمینه حجاب و عفاف دارد اما تا به حال در حوزه ادبیات و رمان دست به قلم نبرده بود. این هم دلیل دیگری بود که انتظار رمان خوبی از اولین کتاب ادبی او نداشته باشیم.

«فرشته ها هم عاشق می شوند» شاید رمان خارق العاده ای نباشد اما رمانی خوب و دلچسب است که تقریباً هیچگاه از ریتم نمی افتد و خواننده را بی حوصله نمی کند. مخصوصاً شروع داستان که بسیار هوشمندانه انتخاب شده و می تواند تا چندین فصل به تنهایی انگیزه لازم را برای دنیال کردن داستان به مخاطب تزریق کند. شخصیت ها در داستان خوب از آب درآمده و باور پذیرند. فرشته –شخصیت اصلی- دختر عادی، منطقی و البته با ذهنی پر از سوال هایی است که این روزها شاید در فکر هر دختری ورجه وورجه کنند. در طول 430 صفحه داستان به ندرت پیش می آید که خواننده احساس کند نویسنده دارد از شخصیتی طرفداری می کند و علاقه اش به یک شخصیت باعث شده که پا را از دایره منطق و انصاف بیرون بگذارد.

تناسب دغدغه های زنان و دختران امروز با زنان و دختران امروز را می توان محور این رمان دانشت اما عجله نداشتن نویسنده برای ریختن آبشاری از شعارها و هشدارها به سر خواننده یکی دیگر از نقاط قوت کتاب است. اسلاملو هول نبوده که از همان ابتدا هرآنچه قرار است بگوید را فرو کند در مغز مخاطب، بلکه صبر کرده تا داستان با گیرایی و کشش خودش مخاطب را به سمت آن باورها ببرد.

البته هرآنچه گفته شد به این معنی نیست که «فرشته ها...» رمانی بی عیب و نقص است. همانطور که گفته شد نمی توان این کتاب را یک شاهکار ادبی به حساب آورد اما نقاط قوت آن به قدری هست که وقتی آنها را در کنار مهجور بودن این دست موضوعات در فضای داستانی می گذاریم به انتشار چنین کتابی ببالیم. و البته حتماً خود نویسنده اثر هم ادعا ندارد که اولین رمانش خالی از عیب و نقص است.

بیش از 100 کتاب درباره خاطرات همسران شهدای یا امدادگران و زنانی که در جبهه ها حضور داشته اند دستمایه نگارش این رمان بوده است. این چیزی است که نویسنده و ناشر کتاب (تلاوت آرامش) به آن اشاره کرده اند. بخشهایی از این خاطرات هم به صورت مستند و به تناسب موقعیت در کتاب آورده شده است.

فرشته و دوستانش مانند هر دختر دیگری در ایران امروز زندگی می کنند، در اجتماع حضور دارند و با مسائل مبتلابه جامعه دست به گریبانند. آنها مثل هر دختر دیگری عاشق می شوند و حال این رمان شرح پاکدامنی و متانت یک دختر ایرانی است که مسیر کمال را قدم به قدم طی می کند.

خواندن این رمان می تواند برای همه کسانی که دستی در امور تربیتی دارند و با دختران جوان و نوجوان دمخور هستند بکار آید. حتی می توان مطالعه اش را به همه پدران و مادران توصیه کرد و از همه مهمتر آن را به عنوان هدیه ای مناسب برای اهدا به دختران خانواده پیشنهاد داد. تلاش نویسنده برای باورپذیر و واقعی درآوردن فضای داستان و تعاملات بین شخصیتها –که غالبا دختر هستند- تا حد زیادی جواب داده و این امر می تواند دلیلی باشد بر اینکه هر دختر ایرانی که حتی علاقه زیادی هم به رمان خواندن ندارد، از خواندن این کتاب لذت ببرد.

                                                  نقل از: رجا نیوز

:: علاقمندان می توانند جهت تهیه کتاب به فروشگاه جبهه کتاب واقع در ضلع غربی میان مصلی مراجعه نمایند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">