جبهه کتاب

هدف اصلی کتاب این است که مخاطب را در جلساتی که ایشان خطبه عقد می خوانند -و به فراخور حال توصیه هایی هم می کنند- بنشاند. توصیه هایی درباره «خانواده»! سبک کار هم مشابه سبک دیگر کارهای موسسه صهباست که با تنیدن صحبت های مختلف ایشان درباره موضوع واحد و در زمان های مختلف سعی در کتاب سازی دارد-البته نه به آن معنای منفی اش!


1. اگر نگوییم همه، لااقل بیشتر مطالبی که عالمان ربانی و اخلاق در جلسات وعظ عمومی و یا توصیه های شخصی بیان می کنند در منابع حدیثی یافت می شود، و هر کسی می تواند به آنها رجوع کند. آنچه مهم است و میان بیان او با مطالعه شخصی تمایز ایجاد می کند، در درجه اول گزینش و نسبت سنجی با کلیت معارف دینی و در درجه دوم تطبیق با حال افراد و جامعه است. تاثیر و تأثر ها هم در همین نقطه متفاوت می شود.
علاوه بر این گوشِ جان از یک پیر راه بلد و راه رفته حرف شنوی بیشتری دارد و مشتاق تر است برای عمل کردن، یعنی ضمانت اجرایی بیشتری وجود دارد.
این مقدمات را که بگذاریم کنار هم، در موضوع مهمی مثل «خانواده» مقام معظم رهبری یکی از بهترین گزینه ها برای رجوع است، از چند جهت: اول درجه علمی و دین شناسی و تفقه ایشان و دوم آشنایی با مسایل جامعه. و سوم هم بیان مسایل به بیان ساده و همه فهم که خودش یک هنر است.

2. کتاب «خانواده» انتشارات صهبا با زیرعنوان سخت و ثقیلش تلاش کرده است تا این امکان را فراهم کند تا به پای حرف های ایشان بنشینیم؛ کتابی «به سبک ساخت یک جلسه مطوّل مطوی در محضر مقام معظم رهبری»! جلسه ای که بر خلاف جلسات خاص بیت رهبری نیازی به بازرسی و کارت ورود ندارد! فقط کافی است کتاب را باز کنید تا به این جلسه وارد شوید، هر وقت خودتان بخواهید. نمی خواهم مقدمه مفصل کتاب را تکرار کنم، ولی مقدمه کتاب را از دست ندهید، علاوه بر اینکه راهنمایی خوبی برای مطالعه کتاب است، دو خاطره از همسر مقام معظم رهبری هم آورده. شیرینی این خاطرات -که ظاهرش چندان هم شیرین نیست- با مطالعه صفحات پایانی کتاب بیشتر هم می شود. بذری است که کاشته می شود و در صفحات پایانی به بار می نشیند. خاطره ای از دستگیری مقام معظم رهبری توسط ساواک در منزل شان!
هدف اصلی کتاب این است که مخاطب را در جلساتی که ایشان خطبه عقد می خوانند -و به فراخور حال توصیه هایی هم می کنند- بنشاند. توصیه هایی درباره «خانواده»! سبک کار هم مشابه سبک دیگر کارهای موسسه صهباست که با تنیدن صحبت های مختلف ایشان درباره موضوع واحد و در زمان های مختلف سعی در کتاب سازی دارد-البته نه به آن معنای منفی اش!

3. نکته مهم و خاص این کتاب جامعیت در عین اختصار است. در این کتاب از سیر تا پیاز مسایل خانواده ذکر شده است. هر کدام از مسایلی که برایش باید یک کتاب خواند! یکی از مهمترین این بحث ها اهمیت «خانواده و جایگاه زن» و بررسی تطبیقی آن با غرب است. از این مسئله نظری تا یک توصیه عملی مانند «نقش محبت» در استحکام کانون خانواده. این که مرد چگونه باید به همسر خود کمک کند و زن چطور؟! شاید باورتان نشود ولی همه این مسایل در یک کتاب 124 صفحه ای آمده است.
«... در محیط خانواده که محیط همکاری است، به هم کمک کنند. البته معنای کمک کردن زن و شوهر به هم این نیست که اگر مرد ورقه های امتحانی دانش آموزان را به خانه آورد، زن برایش تصحیح کند و یا مرد پیش بند بپوشد و در آشپزخانه کار کند. چنین کمک هایی اگرچه خوب است، اما کوچک است. عمده کمک این است که از زن و شوهر یکدیگر را به ماندن در راه خدا کمک کنند...»
دو نکته مثبت دیگر کتاب هم روانی متن و آوردن مثال های مختلف است. هنر دیگری که مولفان کتاب به خرج داده اند اتصال موضوعات مختلف است که در مطالب گستگی ایجاد نمی شود.

4. در این کتاب به موضوعات مختلفی از جمله اهمیت خانواده، چگونگی رفتار زن و مرد، حدود و شرایط کار زنان در اجتماع، تربیت فرزند، مسایل مربوط به ازدواج مانند جهیزیه، مهریه و تقریبا همه چیزهایی که به نوعی به خانواده مربوط می شود پرداخته شده است. تلاش گردآوردگان بر این بوده است مطالب را مانند یک جلسه سخنرانی تدوین کنند که مخاطب هم در یک جلسه آن را مطالعه کند، ولی گستردگی مطالب و گاه توضیحات بیش از اندازه مدت این جلسه را از حد معمول بیشتر کرده است، بطوری که مطالعه یک نفس آن چندان آسان نیست.
نداشتن فصل، تیترهای کلی و جزئی و فهرست هم که -البته با همان بالا حذف شده اند- مخاطب را در میانه راه خسته می کند.
با همه این توضیحات مطالعه این کتاب برای همه جوانان لازم است، علاوه بر این که این کتاب صرفاً برای کسانی که قصد ازدواج دارند، همه آنهایی که تشکیل خانواده داده اند و یا زمان آن رسیده که برای فرزندانشان آستین بالا بزنند لازم است.


:: علاقمندان می توانند جهت تهییه کتاب به فروشگاه جبهه کتاب واقع در ضلع غربی میدان مصلی مراجعه نمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۳
مدیر فروشگاه

فروشگاه جبهه کتاب

نظرات  (۲)

۲۳ دی ۹۳ ، ۰۰:۰۳ پارسی نویس
سلام.

وبلاگ حقیقتاً فوق العاده دارین.

اگه با تبادل لینک موافقین یه نظر برام بذارین.

یاحق ...
۱۴ دی ۹۳ ، ۱۱:۲۱ شبکه اشتراک لینک توبنویس

با سلام و احترام

 از شما دوست گرامی و فعال در فضای مجازی دعوت بعمل می آید

تا در شبکه اشتراک لینک توبنویس عضو شوید و مطالب خوبتان را جهت بهره برداری سایرین در این شبکه قرار دهید.

 بی صبرانه منتظر عضویت و ارسال مطالب زیبای شما هستیم.

 دوستان شما در شبکه اشتراک لینک توبنویس


هدیه توبنویس به شما وبلاگنویس گرامی :


هزار مرتبه گفتم که خانه صیاد
مکان ایمنی و خانه برگزیدن نیست
پروین اعتصامی


http://www.tobenvis.com/Default.aspx

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">