جبهه کتاب

من این کتاب شما را خواندم و فرمودند که شعر "برف" خیلی خوب بود، شعر "طعمه و ماهی" خیلی خوب بود. ساختار کتاب کامل در ذهن مقام معظم رهبری بود و ایشان با توجه به وجود اشعار نیمایی در این کتاب بسیار تأکید داشتند به قالب نیمایی و اینکه شعر نیمایی همراه با وزن و قافیه چقدر خوب است.

همواره برگزاری جلسات رونمایی کتاب با پرستیژ خاص و سخنرانی‌های خاص همراه است، اما پنج شنبه گذشته رونمایی کتاب رودخوانی اثر جدید دکتر محمدمهدی سیار شاعر جوان و متعهد اهل فسا (زاهدشهری) در هیئت هفتگی هیئت شهدای گمنام تهران برگزار شد. جلسه‌ای که شاید به مذاق بسیاری از مدعیان فرهنگ و هنر در شأن شعر و شاعری نباشد. 

مراسمی که در ابتدای آن حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در سخنانی به بحث رفاقت با خدا و راه‌های رفاقت با خدا و دیگرانی که جلوی این رفاقت را می‌گیرند پرداخت.

نجم‌الدین شریعتی مجری

استفاده از آیات و روایات در کتاب‌های او به چشم می‌خورد و نشان از تسلط او به این منابع دارد و در «رودخوانی» این مسئله بسیار چشمگیر است.

برنامه تلویزیونی سمت خدا در ابتدای مراسم رونمایی کتاب رودخوانی در حسینیه قهرودی‌ها گفت: این اتفاق بسیار خوبی است که این کتاب در هیئت رونمایی می‌شود، من برای اولین بار که کتاب «بی‌خوابی عمیق» را از سیار خواندم بسیار مناسب حال و احوال آن زمان من بود و هر بار که کتاب دیوان حافظ را می‌بینم به یاد کتاب‌های محمدمهدی سیار می‌افتم.

وی افزود: یکی از اتفاقات خوب شعر محمدمهدی سیار روان بودن، دلنشین بودن و اندیشه‌محور بودن شعر این شاعر در کتاب‌های مختلف است و این استفاده از آیات و روایات در کتاب‌های او به چشم می‌خورد و نشان از تسلط او به این منابع دارد و در «رودخوانی» این مسئله بسیار چشمگیر است.

میثم مطیعی، مداح مراسمات

این جریان مداحی که به‌کمک او و دیگران در حال شکل گرفتن است تفاوت‌هایی دارد با آنچه قبلاً موجود بوده است. آقای سیار و دوستان دیگر در این جریان شعر فاخر بسیار نقش داشته‌اند.

هیئت شهدای گمنام در ابتدای سخنان خود گفت: خیلی خوشحالم از اینکه این اتفاق امشب افتاد و خوشحالم از اینکه کتاب سیار دارد در هیئت رونمایی می‌شود. دوستی من و محمدمهدی سیار بر‌می‌گردد به اولین روز حضور در دانشگاه امام صادق‌(ع)؛ ما وقتی وارد دانشگاه شدیم در یک کلاس نشستیم و سالها با هم همکلاس بودیم و روزها و خاطره‌های خوبی را پشت سر گذاشتیم.
وی افزود: سیار اولین نوحه و شعر را سال
۸۴ در زمان شهادت امام صادق‌(ع) در دانشگاه امام صادق(ع) سروده بود و من هنوز آن شعر را دارم. من خوشحالم از اینکه خدا به او توفیق داده است که در مسیر خدمت به اهل‌بیت وارد شده‌ است و سالهاست که بدون هیچ منتی دارد تلاش می‌کند؛ این جریان مداحی که به‌کمک او و دیگران در حال شکل گرفتن است تفاوت‌هایی

تمام کتاب «رودخوانی» آیینی نیست اما نگاه آیینی را به همه ساحت‌های زندگی وارد کرده است. بخشی از کتاب‌ نگاه فلسفی، بخشی دیگر نگاه اجتماعی و بخشی دیگر نگاهی به طبیعت دارد

دارد با آنچه قبلاً موجود بوده است. آقای سیار و دوستان دیگر در این جریان شعر فاخر بسیار نقش داشته‌اند.

مطیعی در مورد جریان شعر سیار گفت: شعر او در واقع هم در بیان استوار هم دارای ارتباط وسیع با معارف دینی، قرآن کریم و روایات است؛ بسیاری از نوحه‌هایی که سالها ما در هیئت خودمان می‌خوانیم اثر اوست. تمام کتاب «رودخوانی» آیینی نیست اما نگاه آیینی را به همه ساحت‌های زندگی وارد کرده است. بخشی از کتاب‌ نگاه فلسفی، بخشی دیگر نگاه اجتماعی و بخشی دیگر نگاهی به طبیعت دارد و ۱۱ شعر از این کتاب را ما در هیئت خود خوانده‌‍‌ایم. من از سیار نمی‌توانم تشکر کنم و ان‌شاء‌الله که در روز جزا امیرالمؤمنین آب کوثر را به صورت ایشان بریزد.
مطیعی در بخش دیگری از مراسم گفت:من این کتاب شما را خواندم و فرمودند که شعر "برف" خیلی خوب بود، شعر "طعمه و ماهی" خیلی خوب بود. ساختار کتاب کامل در ذهن مقام معظم رهبری بود و ایشان با توجه به وجود اشعار نیمایی در این کتاب بسیار تأکید داشتند به قالب نیمایی و اینکه شعر نیمایی همراه با وزن و قافیه چقدر خوب است.

مطالبی را که خدمت مقام معظم رهبری می‌رسیم ریز به ریز یادداشت می‌کنم و سعی کرده‌ام که آنها را جایی نقل نکنم اما چون این مطلب به محمدمهدی سیار برمی‌گردد آن را می‌گویم؛ سیار نسخه نهایی کتاب رودخوانی را اربعین سال ۹۲ که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم به ایشان هدیه کردند و اولین کسی که نسخه کامل این کتاب را مطالعه کرده، مقام معظم رهبری است.

این مداح اهل‌بیت(ع) در ادامه گفت: چند وقت بعد، ۱۷ ربیع الاول از طرف بیت رهبری با سیار تماس گرفتند و گفتند که حضرت آقا فرمودند که کتاب خیلی خوب است بلکه از خوب هم بالاتر است. تا اینکه ما در همین فاطمیه خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، که آقای سیار هم صبح همان روز از نجف رسیده بودند و تشریف آوردند، بزرگان مختلفی مانند آقایان فلاح‌زاده، هاشمی شاهرودی و حسینی بوشهری هم آنجا بودند

مقام معظم رهبری خطاب به محمدمهدی سیار گفتند:‌ "آقای سیار، کولاک کرده‌ای"؛ که من احساس می‌کنم که همین دو کلمه مقام معظم رهبری خستگی را از تن ما به در کرد.

شما را خواندم و فرمودند که شعر "برف" خیلی خوب بود، شعر "طعمه و ماهی" خیلی خوب بود. ساختار کتاب کامل در ذهن مقام معظم رهبری بود و ایشان با توجه به وجود اشعار نیمایی در این کتاب بسیار تأکید داشتند به قالب نیمایی و اینکه شعر نیمایی همراه با وزن و قافیه چقدر خوب است.
مطیعی در پایان گفت: در آخر شعر برف آمده است که ای برف کولاک کرده‌ای، مقام معظم رهبری خطاب به محمدمهدی سیار گفتند:‌ "آقای سیار، کولاک کرده‌ای"؛ که من احساس می‌کنم که همین دو کلمه مقام معظم رهبری خستگی را از تن ما به در کرد.

این جلسه رونمایی برنامه داخلی هیات شهدای گمنام تهران بوده است. رونمایی اصلی تهران یکشنبه با حضور چهره های فرهنگی و ادبی در سازمان اوج برگزار می شود. و در آینده نزدیک برنامه رونمایی در فسا نیز برگزار می شود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">