جبهه کتاب

شهدشهود: 150 داستان کوتاه از زندگی بزرگان علم و اخلاق

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۱۶ ق.ظ

آیت الله بهجت فرمودند که مراجعه به تراجم (شرح حال) علمای سلف به منزله مراجعه به کتاب‌های معتبر اخلاقی است، هرکس که طالب تهذیب و ترقی در امور معنوی است و می‌خواهد از زنگی و عمر خود چیزی استفاد کند، شایسته است به شرح حال آنان نگاه کند که چه کارها می‌کردند...

کتاب «شهد شهود»، دفتر سوم از دفاتر ملکوتی به قلم حجت الاسلام حسن قدوسی‌زاده 150 داستان کوتاه از زندگی بزرگان علم و اخلاق و شهداء را همراه با عکس آورده است.

یکی دیگر از ویژگی این کتاب این است که نویسنده آیه‌ای از قرآن و یا حدیثی و یا بیت شعری را در پایان داستان زندگی بزرگان ذکر می‌کند تا پیام و درس اصلی داستان برای مخاطب رسا و آشکارتر بشود.

نویسنده کتاب برای الگوپذیری بیشتر و احساس بهتر مخاطب سعی کرده تا زندگانی بزرگان هم عصر یا نزدیک به این دوران مانند شهید مطهری، علامه طبابایی، امام راحل(ره)، آیت‌الله قاضی، آیت‌الله مرعشی نجفی، علامه جعفری و شهید همت را ذکر کند.

بخشی از کتاب:
با ناراحتی به حرم حضرت معصومه(س) رفتم و با عتاب و خطاب در حالی که اشک‌هایم سرازیر بود گفتم: چگونه با این مشکلات مادی دخترم را شوهر دهم؟ چرا نسبت به بی‌چیزی من اهمیتی نمی‌دهید؟!... به خانه آمدم. حالتی شبیه خواب مرا فرا گرفت، شنیدم کسی در می‌زند رفتم پشت در... شخصی که پشت در ایستاده بود گفت: سیده حضرت معصومه (س) تو را می‌طلبد! با عجله به حرم رفتم...نزد عمه‌ام(حضرت معصومه (س) عمه سادات‌اند) و دستش را بوسیدم. آنگاه آن بانو فرمود: شهاب! کی ما به فکر تو نبوده‌ایم که مورد عتابمان قرار داده و از دستمان شکوه داری؟!... در این حال از خواب بیدار شدم... و برای عذرخواهی رفتم حرم... و پس از آن بود که در کارم گشایش صورت گرفت و ...

نویسنده بعد از بیان این داستان کوتاه آیت‌الله مرعشی نجفی، فرازی از زیارت کبیره را به عنوان پیام اصلی این جریان ذکر می‌کند.

قابل ذکر است که دفاتر ملکوتی مشتمل بر هشت دفتر است که در سه دفتر اول با عنوان شهد شهود داستان‌های کوتاه از زندگی بزرگان علم و اخلاق آمده است و دفتر چهارم با عنوان عطر ملکوت گلچینی از توصیه‌های اخلاقی و عرفانی بزرگان علم و اخلاق است و در دفتر پنجم با عنوان گام‌های سلوک چهل گام در خودسازی ذکر شده است و در دفتر ششم با عنوان غنچه‌های نور آنچه بر دل گذشت در موضوعات مختلف بیان شده و در دفتر هفتم گزیده‌ای از برنامه‌های عبادی روزهای هفته، شب و روز جمعه و اه‌های قمری با عنوان آیین عروج آمده و در دفتر هشتم خواننده با نکته‌های ناب مفاتیح الجنان آشنا می‌شود که البته این نوشتار به معرفی مختصری از دفتر سوم پرداخته است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۰
مدیر فروشگاه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">