جبهه کتاب

حسن کهنسال، خبرنگار و روزنامه‌نگار پیشکسوت از چاپ جلد نخست کتاب «فسا در آینه مطبوعات» خبر داد و گفت: این اثر در بردارنده اخبار، گزارش‌ها و مقالات منتشر شده چهار دهه گذشته درباره شهرستان فسا در روزنامه کیهان و نشریات محلی است. در این کتاب شیوه رسم‌الخط خبرها را مطابق آن‌چه قبلا در روزنامه‌ها چاپ شده، رعایت کرده‌ام تا ارزش پژوهشی و تاریخ‌نگارانه کتاب نیز حفظ شود.

به نقل از ایبنا،‌ حسن کهنسال که با ۴۰ سال سابقه از قدیمی‌ترین خبرنگاران روزنامه کیهان و رسانه‌های استان فارس به شمار می‌آید، خبرها و گزارش‌هایی را که از ابتدای دهه ۵۰ تا کنون نوشته و در روزنامه کیهان و نشریات محلی نظیر ماهنامه‌های آدینه و پیام فسا، هفته نامه استخر، روزنامه عصر مردم و... منتشر کرده را در این کتاب گردآوری کرده است.
وی هدف از انتشار این کتاب را که آماده‌سازی آن پنج سال زمان برده است، آشنایی مردم و به ویژه نسل جوان با گذشته شهری که در آن زندگی می‌کنند از طریق مرور و یادآوری خبرهای تلخ و شیرینی که حالا خاطره شده‌اند دانست و گفت: با ارایه این اثر برآنم تا مجموعه‌ای از رویدادها، گزارش‌های خبری و طنزنوشته‌هایی که از ابتدای فعالیتم در روزنامه کیهان و سایر روزنامه‌ها و ماهنامه‌های محلی و منطقه‌ای درباره کهن‌دیار تاریخی- فرهنگی فسا نوشته‌ام را برای آشنایی مخاطبان با وضعیت محل سکونت، زادگاهشان و همچنین چگونگی تنظیم، نگارش و نشر فراورده‌های خبری در گذشته در قالب و قواره کتاب عرضه، حفظ و حراست کنم و گامی هرچند کوچک در راستای نگهداری از این میراث تاریخی مکتوب بردارم.
این خبرنگار ۷۷ ساله درباره نحوه انتخاب و گزینش محتواهای خبری و شیوه رسم‌الخط خبرهای قدیمی این کتاب نیز گفت: همه سعی و تلاش ما بر این بوده تا در گام نخست، قضاوتی درباره خبرها نداشته باشیم و تا حد امکان بدون هرگونه حب و بغض و تأکید بر نکته‌ای خاص، محتواهای خبری را بازنشر کنیم ضمن این که بنا به توصیه برخی همکاران اهل فن، کوشیده‌ایم تا به لحاظ محتوایی و ویرایشی نیز جز در اندک مواردی برای تسهیل در خوانش، دخل و تصرف و تغییری در اخبار و مطالب نداشته باشیم و حتی شیوه رسم‌الخط خبرها را مطابق آن‌چه قبلا در روزنامه ها چاپ شده است، رعایت کنیم تا ارزش پژوهشی و تاریخ‌نگارانه کتاب نیز حفظ شود.
کهنسال درباره سر فصل‌های کتابش نیز توضیح داد: جلد نخست کتاب «فسا در آینه مطبوعات» در ۶ فصل، تدوین و گردآوری شده است. فصل نخست آن آشنایی با شهرستان فسا نام دارد و در بردارنده ۲۳ مقاله و گزارش در باب معرفی آثار تاریخی، آداب و رسوم محلی، سوغات، مشاهیر و بزرگان و امامزاده‌های عظیم الشأن این دیار است.
فصل دوم، ۳۱ مقاله بلند اجتماعی-انتقادی به زبان طنز و کنایه را شامل می‌شود و فصل سوم، ۱۴ خبر کوتاه و بلند از سال‌های دفاع مقدس را در خود گنجانده است. ۴۵ خبر از حوادث تلخ و شیرین سال‌های دور و نزدیک نیز در فصل چهارم این کتاب آمده است. فصل پنجم کتاب دربردارنده ۱۵ خبر و گزارش از وقایع و رویدادهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است و در فصل ششم، ۳۸ گزارش و مقاله بلند اجتماعی که هر کدام نماینده بخشی از مطالبات و خواسته‌های افکار عمومی از گذشته تا به امروزند، آورده شده است.
این فرهنگی بازنشسته که دستی هم بر شعر و انیمیشن دارد با اشاره به استقبال خوب فرهنگ دوستان از این کتاب درباره مخاطبان آن گفت: آشنایی با جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، کشوری که به آن تعلق داریم و استان، شهر و روستایی که در آن سکونت گزیده‌ایم بر همه لازم است. باید سر از لاک خویش بیرون بیاوریم و به محیط پیرامونمان نظر افکنیم تا وسعت دید یابیم و بهتر زندگی کنیم. کتاب «فسا در آینه مطبوعات» به یقین می‌تواند محل رجوع کسانی قرار گیرد که نقبی به رویدادهای گذشته این مُلک و ملت دارند زیرا از گذشته‌ای که به آن تعلق داریم، گریزی نیست و گذشته بی شک چراغ راه آینده است.
کهنسال که در سال‌های پیش از انقلاب، یکی از دو نویسنده ثابت طنز ستون هفتگی «پشت چراغ قرمز» روزنامه کیهان بوده است، درباره دیگر کتاب‌های آماده نشرش توضیح داد: جلد دوم «فسا در آینه مطبوعات» نیز در ۶ فصل آماده شده و هم اکنون مراحل نهایی بازبینی را پشت سر می‌گذارد اما باید به دنبال ناشر بهتری باشم چون در این آشفته بازار نشر، ناشر فعلی نتوانست آن طور که باید و شاید انتظاراتم را برآورده کند. ضمن این که به پیشنهاد بسیاری از صاحبنظران برآنم تا خاطرات و به اصطلاح پشت صحنه‌های خبرها و گزارش‌های این کتاب را که بعضا بسیار جذاب و شنیدنی است نیز در کتابی جداگانه به رشته تحریر درآورم. همچنین نگارش داستانی رمانتیک و عاشقانه را هم در دستور کار دارم و بخش‌هایی از آن را نیز نوشته‌ام اما هنوز عنوانی برایش در نظر نگرفته‌ام.
مسوول دفتر نمایندگی روزنامه کیهان در این شهرستان، تشکر و قدردانی ویژه از جوانان مشتاق فسایی و فارسی که در تدوین، تنظیم و ویرایش این مجموعه همراه و همگامش بوده‌اند پایان بخش این گفت‌وگو قرار داد و تصریح کرد: سپاس تشویق و محبت سرورانی را دارم که با توصیه‌های ارجمندشان گرمی‌بخش نشیب و فراز این کار فرهنگی بوده و لطف نگاه و نظرشان را از این اثر ناقابل دریغ نکرده‌اند و امیدوارم نارسایی‌های این قلم را به اهمیت هر خبر و موضوع ببخشایند و از نقد مشفقانه بهره‌مندم سازند.
حسن کهنسال متولد سال ۱۳۱۵ در روستای دستجه از توابع شهرستان فسا و فارغ‌التحصیل دانشسرای کشاورزی شیراز است. وی پس از اتمام تحصیلات، وارد آموزش و پرورش شده و همزمان با فعالیت آموزشی به عنوان خبرنگار روزنامه کیهان نیز مشغول خدمت است. چاپ نخست کتاب «فسا در آینه مطبوعات» را انتشارات تخت جمشید در ۲۳۲ صفحه با بهای ۹ هزار تومان به تازگی وارد بازار کتاب کرده است.
لازم به ذکر است که این کتاب 27 اردیبهشت با حضور فرهنگ دوستان واصحاب رسانه در فروشگاه جبهه کتاب واقع در ضلع غربی میدان مصلی افتتاح گردید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">